Terveellisiä ruokavinkkejä

Kiireisen elämän pyörteessä terveellisesti syöminen saattaa unohtua. Monesti aamuisin unohdetaan syödä aamupala, ja sen sijaan napataan vain matkaan kuppi kahvia. Lounaalla syödään suuria määriä ja illalla saatetaan tilata pikaruokaa terveellisen kotiruoan valmistamisen sijaan. Lisäksi välipaloina saatetaan hedelmien ja vihannesten sijaan syödä karkkia tai muita sokerisia herkkuja.

Jokainen on kuitenkin varmasti kuullut sanonnan “olet, mitä syöt”. Se on totta, niin kliseeltä kuin se kuulostaakin. Jotta voisit hyvin, sinun kehosi tulee saada kaikki tarvittavat vitamiinit ja mineraalit.

Huonosti syöminen voi johtaa paitsi painonnousuun, myös huonoon unen laatuun, sairasteluun ja väsymiseen.

buddha bowl sl

Näin syöt terveellisesti

Terveellisesti syömisen ei tarvitse olla millään tapaa vaikeaa eikä aikaa vievää. Muistamalla vain muutamia tärkeitä vinkkejä, syöt paljon terveellisemmin ja kehosi kiittää sinua!

1. Juo vettä

Noin 70% ihmisistä eivät saa tarpeeksi vettä päivittäin. Pienikin nestehukka saa sinut tuntemaan olosi väsyneeksi, kärttyisäksi ja janoiseksi. Vedellä on tärkeä tehtävä elimistössä. Se huuhtoo pois kuona-aineet ja pitää elimistösi käynnissä. Nestehukka saattaa pahimmillaan aiheuttaa ongelmia elimistössä, painonnousua, väsyneisyyttä, kuivunutta ihoa ja monia muita ongelmia.

Juomalla vettä ainakin 8 lasia päivässä pidät huolen siitä, että saat tarpeeksi vettä elimistöösi. Vedeksi ei lasketa kahvia, teetä, mehuja tai virvoitusjuomia, vaan vain puhdasta hanavettä!

2. Jätä pois sokeri

Sokeria syödään monessa muodossa. Sokeria löytyy usein kahvikupillisesta, kakuista, kekseistä, karkista ja muista leivonnaisista. Piilosokeria saattaa jopa löytyä tomaattikastikkeista ja hilloista. Ihmiset eivät tarvitse sokeria elimistöönsä pysyäkseen terveenä, joten mitä vähemmän sokeria syö, sen parempi.

Liika sokeri aiheuttaa väsyneisyyttä, painonnousua, riippuvuutta, kärttyisyyttä, masentuneisuutta ja voi johtaa vakaviin terveysongelmiin. Käytä sokerin sijaan hunajaa tai steviaa.

3. Syö paljon marjoja, hedelmiä ja vihanneksia

Syömällä värikkäitä vihanneksia, hedelmiä ja marjoja pidät huolen siitä, että saat elimistöösi tarvittavat vitamiinit ja mineraalit. Hedelmät ja vihannekset sisältävät myös paljon kuitua ja vettä, joten ne ovat hyväksi vatsallesi ja pitävät sinut pirteänä koko päivän.

Valitse siis välipalaksi esimerkiksi omena tai mansikoita sokerisen välipalan sijaan.

Lemppariruokani on terveellinen ja nopea valmistaa

Yksi lempiruoistani on terveellinen, pannulla valmistettava kotiruoka. Siihen tarvitset:

  • Quinoaa tai couscousta
  • Tuoreita tai pakastettuja sekavihanneksia
  • Valkosipulia, suolaa, pippuria
  • Valitsemasi proteiini: esimerkiksi katkarapuja tai kanaa

Valmista ensin quinoa tai couscous pannulla. Heitä sekaan valitsemasi vihannekset sekä proteiini ja mausta. Anna valmistua alhaisella lämmöllä noin 10 minuuttia – ja valmista!

salad

Yhteenveto

Joka päivä teet valintoja ruokasi suhteen. Teet aamulla valinnan aamupalasi syönnistä, valitset lounaasi ja välipalasi päivällä ja teet päätöksen illallisesta. Harkitse valintaasi kaksi kertaa: oletko valitsemassa terveellisen vaihtoehdon, kuten vihanneksia ja hedelmiä, vai onko vaihtoehtonasi sokerisia leivoksia?

Herkuttelu on silloin tällöin sallittua, mutta varmista, että päivittäinen ruokavaliosi on monipuolinen ja täynnä väriä!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *