Astangajooga

Astangajooga on joogamuoto, joka on saavuttanut paljon suosiota ympäri maailmaa. Tämä joogan muoto sai alkunsa 1900-luvun alkupuolella Intiassa. Astanga sanana tarkoittaa kahdeksaa haaraa, mihin astangajooga itse asiassa perustuukin. Intiasta kotoisin oleva K. Pattabhi Jois kehitti astangajoogan yhdessä opettajansa guru Tirumalai Krishnamacharyan kanssa.

Astangajoogan erityispiirteitä ovat vinyasa, joka tarkoittaa hengityksen ja liikkeen yhdistämistä, ja samojen liikkeiden ja sarjojen toisto ilman välirentoutuksia.

yoga side

Mihin astangajooga perustuu?

Astangajoogassa on kahdeksan haaraa, tai kahdeksan peruspilaria. Jotta astangajoogaa voi ymmärtää syvällisesti, näiden kahdeksan haaran tarkoitusten opetteleminen on verrattain tärkeää.

1. Yama

Yama tarkoittaa moraalisääntöjä ja niiden kunnioittamista. Yama kehottaa elämään elämää harmonisesti ilman väkivaltaa, ahneutta tai parisuhteen ulkopuolista sukupuolista kanssakäymistä.

2. Niyama

Niyama on haara, joka yhdessä yaman kanssa auttaa saavuttamaan kehon ja mielen tärkeän yhteyden. Sanotaan, että keho ja mieli saattavat saastua ympäristön vaikutuksesta, ja niyama kannustaa puhdistamaan kehoa ja mieltä.

3. Asana

Asana on hengityksen rytmissä suoritettava harjoitus. Sanotaan, että menneet kokemukset ja tunteet varastoituvat kehoon, ja asana auttaa päästämään niistä irti ja elämään nykyhetkessä.

4. Pranayama

Pranayamaan pitäisi siirtyä vasta sitten, kun asana on hallinnassa. Pranayamassa opiskellaan ja harjoitellaan hengittämistä sekä mielen hallintaa.

5. Pratyahara

Pratyahara auttaa hallitsemaan aisteja. Uskotaan, että mieli harhailee helposti silloin, kun aistien annetaan viedä.

6. Dharana

Dharana tarkoittaa keskittymistä. Tässä harjoituksessa keskitytään tiettyihin pisteisiin omassa kehossa ja harjoitetaan tietoisuutta omasta kehosta.

7. Dhyana

Jokaisessa joogan muodossa harjoitetaan meditaatiota jossain määrin. Dhyana tarkoittaa mietiskelyä ajatuksettomassa tilassa.

8. Samadhi

Kun kaikki 7 haaraa hallitaan, on vuorossa kirkastuminen, tai samadhi. Samahdia ei voi harjoitella tai yrittää tavoitella, vaan tähän pisteeseen pääsee vasta, kun kaikki muut haarat hallitaan.

Missä astangajoogaa voi harrastaa?

Astangajoogan opetusta tarjotaan monissa joogakouluissa. Helsingissä esimerkiksi Helsingin Astanga Joogakoulu tarjoaa astangajoogan opetusta. Tällä joogakoululla on eri pisteitä ympäri Helsinkiä, joten jokaiselle helsinkiläiselle löytyy takuulla oma piste.

Opettajat ovat kokeneita astangajoogan ammattilaisia ja koulu on saanut paljon hyvä arvosteluja oppilaiden kesken.

Vaikka Helsingin Astanga Joogakoulu on ehkä yleisin valinta astangajoogan harrastajalle Helsingissä, myös Mysore Yoga Helsinki tarjoaa astangajoogan opetusta. Tässäkin koulussa opettajat ovat kokeneita ammattilaisia.

Jos kuitenkin asut kaukana joogakoulusta eikä sinulla ole mahdollisuutta lähteä tunneille, ei hätää, nimittäin Youtubesta löytyy paljon ilmaisia videoita astangajoogasta. Näin voit helposti harjoitella joogaa vaikka omassa olohuoneessasi.

Astangajoogan harjoittamiseen tarvitset vain rennot vaatteet, joissa on helppo liikkua, sekä joogamaton ja vesipullon. Myös rauhallinen ja hiljainen tila ovat tärkeitä joogan harjoittamisen kannalta. Joogaa voi harrastaa niin halutessaan vaikka useamman kerran viikossa. Mitä useammin joogaa harrastaa, sen helpommaksi se tulee. Jos haluat edetä joogan harjoittelussa nopeasti, käy tunneilla usein ja harrasta joogaa vapaa-ajallasi kotona.

cropped yoga

Yhteenveto

Joogaa voi harrastaa ihan kuka tahansa. Joogan voi aloittaa missä tahansa iässä ja etenkin astangajooga on hyvä vaihtoehto aloittelijoille. Jos et ole varma, millaisen joogamuodon pariin haluat kääntyä, aloita astangajoogasta. Tässä joogan muodossa sinulle esitellään joogan perusteita, kuten perusasentoja sekä meditaatiota.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *