Jooga-asanat, joista aloittaa

Joogan voi aloittaa missä tahansa iässä ja milloin vain. Jooga ei ole kovaa liikuntaa, vaikka se vaatiikin taitoa ja tasapainoa, eli sitä voivat harrastaa niin nuoret lapset kuin vanhuksetkin ja kaikki siltä väliltä. Joogan voivat aloittaa sellaisetkin ihmiset, jotka eivät ole koskaan harrastaneet liikuntaa aikaisemmin.

Jooga on siis hyvin aloittelijaystävällinen laji. Erilaisia joogamuotoja ja joogan variaatioita on olemassa monia. Kannattaa siis käyttää aikaa muutaman perusmuodon tutkimiseen ja päättää sitten itse, millainen jooga on itseä eniten miellyttävä.

Hyviä perus joogamuotoja, joista aloittaa, ovat esimerkiksi vinyasa- ja astangajooga. Jos pidät korkeista lämpötiloista, myös hathajooga ja Bikramjooga saattavat olla kokeilemisen arvoisia. Valitsit sitten minkä tahansa joogan muodon, asennot ovat pitkälti samanlaisia. Joissakin asanissa saattaa silti olla jonkin verran eroja, mutta variaatioita on helppo tehdä, kun perusasiat ovat kunnossa.

Tässä artikkelissa katsomme helpoimpia jooga-asentoja, eli asanoja, joista aloittelijoiden on hyvä aloittaa. Voit kokeilla näitä kotona ja katsoa vaikka joogavideoita netissä, jos et ole varma, miten asana suoritetaan.

lotus pose ypga

Bhujangasana eli kobra

Tämä joogan asana on monissa eri joogan muodoissa ja jopa Pilateksessa ja tavallisessa venyttelyssä käytetty asento. Se on hyvin helppo ja yksinkertainen. Kobra asana avaa rintaa ja sydäntä.

Taaksetaivutus antaa energiaa ja ne toimivat loistavana tasapainona ihmisille, jotka istuvat paljon joka päivä. Tämä on hyvä harjoitus, jos haluat venyttää rintaa ja selkää ja valmistella itseäsi vaativampiin taaksetaivutuksiin.

Kobra asanan hyödyt ovat esimerkiksi seuraavat:

  • Vahvistaa selkärankaa
  • Avaa rintaa, hartioita ja vatsaa
  • Stimuloi sisäelimiä
  • Vähentää stressiä
  • Lievittää väsymystä ja energisoi kehoa sekä mieltä
  • Avaa sydäntä

Balasana eli lapsen asento

Lapsen asento on myös sekä Pilateksessa että tavallisessa venyttelyssä käytetty asento. Se on hyvin helppo suorittaa ja sopii suurimmalle osalle joogan harrastajista hienosti.

Balasana palauttaa ja rauhoittaa mieltä. Tämä asana on sellainen, mitä voi käyttää rentoutuakseen joogatunnin aikana tai vaikka ihan milloin tahansa, kun haluat pitää pientä taukoa ja rentoutua.

Lapsen asennon hyödyt ovat seuraavia:

  • Venyttää varovasti pakaroita, reisiä ja nilkkoja.
  • Rauhoittaa mieltä, joten asento voi auttaa lievittämään stressiä sekä väsymystä.
  • Asento voi myös vähentää selkäkipuja.

Tadasana eli vuoriasento

Vuoriasento on yksi helpoimmista joogan asennoista. Tadasana on pohja moniin seisten tehtäviin asentoihin. Vuoriasento sisältyy myös esimerkiksi aurinkotervehdyksiin. Tämä asento voi oikein tehtynä vahvistaa selkää ja ryhtiä hienosti. Vaikka vuoriasento näyttää siltä, kuin vain seisoisit paikallaa, se ei kuitenkaan ole ihan niin yksinkertaista.

Tadasanan hyödyt ovat seuraavia:

  • Antaa vakaan pohjan muihin seisoma-asanoihin
  • Parantaa ryhtiä ja selkärankaa, mikä puolestaan parantaa hengitystä, ruoansulatusta ja verenkiertoa
  • Vahvistaa reisiä, polvia ja nilkkoja
  • Vahvistaa jalkaholveja ja ehkäisee lättäjalkoja

yoga indoors

Yhteenveto

Kuuntele ja tunnustele kehoasi tehdessäsi eri joogan asania. Anna kehollesi aikaa tottua jokaiseen asentoon ja muista hengittää syvään jokaista asanaa suorittaessa. Älä hätäile, jos et saa asentoa oikein heti ensimmäisellä kerralla. Harjoitellessasi asanaa uudelleen ja uudelleen tulet paremmaksi, notkeammaksi ja joogasta tulee helpompaa. Pyydä tarvittaessa apua kokeneelta joogan harjoittajalta tai opettajalta.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *