Sutrablogi

sutra 2:7

sukha-anuśayī rāgaḥ ॥7॥ ”Kaipaus” seuraa nautintoa (2.7). Broo (2010) kääntää sukha-sanan ”onnellisuudeksi”, kun taas suurin osa kääntää sen nautinnoksi (engl. pleasure), joka onkin mielestäni tähän paljon kohdallisempi käännös – samoin myös ”mielihyvä” olisi osuvampi vaihtoehto. ”Onnellisudella” viittaamme yleensä johonkin syvempään laadulliseen kokemukseen kuin nautinnolla tai mielihyvällä. Voisimme hyvällä syyllä sanoa, että kaikki haluamme pohjimmiltaan sitä Read more about sutra 2:7[…]

sutra 2:6

dr̥g-darśana-śaktyor-ekātmata-iva-asmitā ॥6॥ ”Minätunto” on (itse) näkemisen ja näkemisen kyvyn käsittämistä samaksi. (2.6). Patanjali käyttää ”todellisesta itsestä” (Purusha/atman) usein sanaa ”Näkijä” (ks. esim. II:17 ja 20); ja tässä näkeminen kaikessa yksinkertaisuudessaan viittaa siihen mitä Näkijä luonnostaan ja koko ajan ”tekee” – se näkee! Purusha näkee, tai havainnoi, koko ajan, eikä edes voi olla tekemättä niin, koska Read more about sutra 2:6[…]

sutra 2:5

anityā-aśuci-duḥkha-anātmasu nitya-śuci-sukha-ātmakhyātir-avidyā ॥5॥ ”Tietämättömyys” on katoavaisen, epäpuhtaan, tuskallisen ja ei-itsen pitämistä ikuisena, puhtaana, onnellisena ja itsenä (2.5). Tämä sutra on hyvä esittää myös helppotajuisemmassa muodossa, jolloin vain sanojen järjestystä muutetaan hieman. Ja moni kommentaattori tekeekin näin heti sutrakäännöksessään, vaikka se ei silloin säilytäkään Patanjalin ”ajatelman pilkuntarkkaa muotokieltä”, mutta itse merkitys tulee käsitetyksi helpommin: ”Tietämättömyys on Read more about sutra 2:5[…]

sutra 2:4

avidyā kṣetram-uttareṣām prasupta-tanu-vicchinn-odārāṇām ॥4॥ ”Tietämättömyys” on alkulähde muille ”häiriöille” tai esteille – uinuville, vaimennetuille, keskeytyneille ja toimiville (2.4). Tietämättömyys on kaikkien ongelmien alkuperä. Kṣetram tarkoittaa peltoa tai kenttää. Ja Patanjali sanoo vertauskuvallisesti, että tietämättömyys on maaperä kaikille mielen häiriöille ja esteille, toisin sanoen, kaikelle kärsimykselle ja tyytymättömyydelle. Tuosta ”tietämättömyyden pellosta” kaikki ongelmat alkujaan itämävät ja Read more about sutra 2:4[…]

sutra 2:3

avidyā-asmitā-rāga-dveṣa-abhiniveśaḥ kleśāḥ ॥3॥ ”Häiriöitä” ovat tietämättömyys, minätunto, kaipaus, inho ja elämänjano. Tässä sutrassa on pientä variaatiota sen kirjoitusmuodon suhteen, eli toiset sisällyttävät itse sutraan lukusanan ”viisi” eli pancha (esim. Broo 2010), kun taas toiset jättävät sen pois (esim. Ranganathan 2008). Itse olen oppinut resitoimaan sutran Mysoressa vaikuttavan Jayashreen äänitallenteelta ilman ”vitosta”, joten jätän sen nyt Read more about sutra 2:3[…]

sutra 2:2

samādhi-bhāvana-arthaḥ kleśa tanū-karaṇa-arthaś-ca ॥2॥ Syventymisen saavuttamiseksi ja häiriöiden heikentämiseksi (2.2.) Toiminnan jooga, tai joogatoiminnot, ovat olemassa häiriöiden heikentämiseksi ja syventymisen saavuttamiseksi. Siemenellinen eli kohteellinen syventyminen tuottaa uusia hyödyllisiä mielen painaumia, ”muistijälkiä”, jotka alkavat lieventämään vähemmän hyödyllisiä painautumia, ikään kuin, vieden tilaa haitallisilta painaumilta, ja korvaten niitä (ali)tajunnassa. Vyaasan (esim. Woods 2007) mukaan siemenetön eli kohteeton Read more about sutra 2:2[…]

sutra 2:1

tapaḥ svādhyāy-eśvarapraṇidhānāni kriyā-yogaḥ ॥1॥ Itsekuri, pyhä lukeminen ja Jumalalle omistautuminen ovat toiminnan joogaa. Kriyā on siis se sana, joka käännetään ”toiminnaksi”. Kriyā omaa, kuten niin moni joogatermi, useampia merkityksiä. Näistä suurin osa lienee myöhempää perua kuin Patanjali, mutta ne menevät nykyään helposti sekaisin, kun luemme tekstejä eri ajoilta. Nykyään hathajooga perinteessä tunnetuin merkitys sanalle taitaa Read more about sutra 2:1[…]

II luku, intro

atha sādhana-pāda Nyt harjoituksesta… Ensimmäinen luku on luonut filosofisen pohjan, ja samalla kuvannut yhdellä tavalla tien vapautumista kohti. Yleinen tulkintalinja Vyaasasta alkaen on ollut, että ensimmäinen luku on tarkoitettu niille, jotka ovat jo kykeneväisiä keskittämään mielensä riittävän hyvin, jotta voi aloittaa suoraan ”meditaatiosta”. Tämä toinen luku taas tarjoilee toiminnallisempia harjoituksia. Mutta kuten Iyengar (1993) huomauttaa, Read more about II luku, intro[…]

YS: I luku, yhteenveto

Samādhi-Pāda: Yhteenveto Patanjalin joogasutrien luvut voi teemoittain jaotella osiin, jolloin yksi luku on helpompi nähdä johdonmukaisena kokonaisuutena. Tähän jaotteluun ei tietystikään ole olemassa mitään yhtä ainoaa oikeaa tapaa, ja jakoa onkin tehty useammalla kuin yhdellä tavalla (ks. esim. Hartranft 2003; Woods 2007; Wallis, 2016 (hareesh.org, ”Patanjali´s yoga and its tantrik reinvention”). Esitän tässä yhden jaottelun, Read more about YS: I luku, yhteenveto[…]